25.10.2012

De 5 katogoriene, del 1

Lys:

Dette bildet er tatt med min mobil ZTE-Blade. Den hadde nesten ingen innstillinger jeg kunne stille på, med unntak til ISO-en. Det er brukt en ISO på 100. Idéen er at siden temaet til dette bildet er lys, så var målet å få bilde av sola som trenger gjennom skyene og skaper lys. Komposisjonen er at store deler av himmelen er avbildet og deler av fjellet i bakgrunnen er med. Fordi hele bildet er så mørkt, forsterkes sola mye. Himmelen er lysere enn fjellene så dette skaper kontraster. Fjellene ligger på en vannrett linje og skaper ro.

Jeg har lært at ISO-en redigere hvor mye lys som skal slippes inn. Jeg har kun redigert litt på kontrastene i bildet, men ikke så mye at det glir bort fra originalen.

Neste bilde i denne katogorien er av elva utføre Vågen vgs. Idéen er å få bilde av sollyset som blir reflektert og få speilbildet til himmelen i vannet til å se skarpt og ekte ut. Siden bildet er rotert 180 grader ser det ut som om vi ser opp på himmelen, med lysstolper og grener som kommer opp bak en "mur". Komposisjonen er at det går skrålinjer for å skape spenning, og kontraster mellom himmelen med sola og skyene, og lysstolpene og "muren". Interessepunktene kan vær den stolpen under sola og sola selv. 

 Her er ISO-en på 800, har en blenderåpning på 14, og en lukkertid på 1/1600 sek. Bildet er tatt med en Canon EOS 550D. Bildet er redigert ved at det er rotert 180 grader. Jeg har lært at blenderåpningen bestemmer hvor stor dybdeskarphet bilde skal ha. Siden blenderåpningen er på 14 er mye av bildet skarpt, noe som der er, men ikke så lett å vise ettersom store deler av bildet er gjennspeiling i vann.

Vann:

Dette bilde er av et tre rett utføre Vågen vgs. ved Sandnes Kulturhus. Idéen var egentlig å få bilde av et tre, men siden en dråpe landet på linsen min fikk jeg en slags effekt der deler avbildet er dratt og er uklart. Komposisjonen er av et tre hvor midten av alle bladene stå omtrent hvor det gylne snitt er. Store kontraster mellom himmel og tre. 

Bildet er tatt med min mobil og har en ISO på 400. Jeg redigerte bildet i svart hvitt og la på kontraster. Alt er gjort i iPhoto. Under ser du originalen. Jeg har lært det samme at ISO-en redigerer hvor mye lys som slippes inn, og at regndråper på linsen kan skape en kul effekt.

Bildet er av elven som renner gjennom Sandvedparken. Idéen var å få bildet av dråpene som treffer elva og elva som snart renner over pga. en regnfull dag. Komposisjonen er at treet i forgrunnen skaper ro med sine rette linjer, mens elva skaper spenning med sine skrå linjer. Der er kontraster i fargene hvor treet er svært mørkt, og elva er i en mer lysegrå farge. Bilder av dråpene som treffer vannet skaper bevegelse i bildet.

Bildet er tatt med min mobil og har en ISO på 400. Bildet er redigert for å få et mer kaldt bildet. Det originale bildet ligger under. Jeg har lært at komposisjon er viktig i et bilde for å skape mer interesse.

Venner:

Bildet er av meg og min bror. Han er en av mine beste venner gjennom hele oppveksten, og her ser du oss to oppe i Sirdalen hvor vi eier en hytte. Bildet er tatt med min mors mobilkamera, Sony Ericsson W995, ISO-en er 64, blenderåpning på 2,8 og har en lukkertid på 1/320 sek. 

Bildet er redigert i iPhoto. Idéen var å få tatt et bilde av meg og broren min hvor vi lager en slags grimase mens vi drikker kakao. Komposisjonen er av oss som sitter forran det ene vinduet i hytten hvor bakgrunnen, hytten, er svært lys og gir kontraster til meg og bror min som er kledd opp i mørke klær. Jeg er plassert midt i bildet med bror min mer til venstre. Bildet inneholder mange rette linjer som gir ro, noe som passer ettersom det er et vennebilde. Jeg har lært at å redigere bilder kan bringe fram detaljer i bildet. 

Selvvalgt Tema:

Mitt selvvalgte tema var trær/grener. Jeg valgte det fordi jeg hadde noen bra bilder av det tidligere og ønsket å vise det. 

Første bildet har jeg vist tidligere på bloggen. Dette er tatt av et tre, på Ålgård, under ifra og opp mot himmelen slik at grenene blir helt mørke. Idéen var derfor å få kontraster mellom grenene og himmelen. Det er kontraster mellom de tykke grenene og de tynne, små grenene. Dette skaper store kontraster. 

Bildet er tatt med ZTE-Blade, min mobil, og ISO-en er på 100. 

Dette bildet er og tatt med min mobil, men i Sandvedparken. ISO-en er på 400. Bildet er redigert i iPhoto. Idéen var var å få bilde av alle de mørke grenene mot den lyse himmelen. Det er masse skrålinjer her som skaper spenning og mye kontraster. Interessepunkter er der stammen slutter oppe i bildet og omringes av flere mindre grener. 

Komposisjon:

Bildet er tatt i Sandvedparken med min mobil, og er av en av grusstiene i parken som fører inn i en liten skog hvor skyene har lagt seg og det er skumring. Idéen var å kanskje få en historie inn i bilde på hvor denne stien fører. Komposisjonen er at stien er plassert helt til venstre av bildet og det er flere skrålinjer i bildet. Interessepunktet i bildet er av benkene som er plassert nesten i midten av bildet. Det er kontraster mellom der det er skarpt, og der det er uklart pga. skumringen. 

Jeg valgte å redigere bildet slik at d ble mørkere, tristere og kaldere. ISO-en er på 400. Jeg har lært at farger og kontraster kan skape mye spenning i sammen. 


Dette er et utsnitt av et gelender på den gamle ungdomsskolen min. Jeg likte fargene og kontrastene i bildet mellom skarpt og uskarpt. Idéen var å få avbildet hvor gammelt gelenderet var ved å fange de små detaljene i det. Jeg tok bilde slik at gelenderet var på skrå i bildet, som skaper spenning. Bildet gir oss en stor dybde ved at gelenderet er såpass skarpt, mens bakgrunnen er helt uklar.

Bildet er tatt med min mobil, ZTE-Blade, og har en ISO på 100. Bildet er ikke redigert. Jeg har lært at stor dypde er en bra måte å fremheve elementer i et bilde.

Bildet er av lysstolpen utføre den ene utgangen til Vågen vgs. Bildet er tatt slik at lysstolpen kommer i kontrast med taket på skolen. Solen treffer lysestolpen og framhever den. Bakgrunnen, altså taket, blir da helt mørk, nesten svart. interessepunktene i bilde er lyktene på stolpen som har en spesiell form og med at det er det eneste elementet i bilde som har farge.

 ISO-en er på 800, blenderåpningen er 14 og lukkertiden er 1/800 sek. Bildet er tatt ned Canon EOS 550D. Jeg har lært at små ting i bildet kan gjøre store forskjeller. 


Beste Bilde:

Mitt beste bilde, som jeg mener selv, er dette fordi det har bra lys, idéen er fin og komposisjonen gir spenning. Lyset i bildet kommer fra himmelen, altså sola dekket av skyer, og er bak treet som gir motlys og gjør at grenene blir helt svarte. Det er ikke for mye lys, som gjør at skyene på himmelen for en myk grå farge. Bildet blir mørkere jo lenger ned vi kommer. Idéen er å få kontraster mellom de skarpe grenene og den myke himmelen. Komposisjonen er bra fordi grenene er plassert mer oppi høyre hjørne av bildet og ledes mer inn mot midten av bildet. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar