10.01.2013

Mørk bokomslag

I denne oppgaven skulle vi designe forside, bakside og rygg til en bok med navnet "Mørk" skrevet av Tabulata Rasavik. Vi skulle først og fremst bruke svart og hvitt, men kunne også ha noen fargeinnslag. Jeg valgte å ikke bruke noen farger, men heller jobbe med gråtoner. Jeg hadde så mange elementer med i bildet at å ha med farger i tillegg ville kreve for mye oppmerksomhet. Baksiden er satt sammen av 2 bilder og det er brukt forskjellige koster/brushes i photoshop av røyk for å få frem et mer skittent utseende, noe som jeg ønsket. Hele baksiden er svært mørk og det er brukt mye sort i bildet.

Ryggen er helt sort med elementer fra både forside og bakside. Grenene elle plantene går igjen i alle bildene og binder dem sammen. Den hvite fuglen er en av dem som er brukt på forsiden, bare at jeg har tatt fuglen i negativt for å få den hvit. 

Forsiden er også svært mørk, men har en lys himmel som lysner bildet. Både personen i bildet, altså meg, og fuglene på himmelen er interessepunktene i bildet. Kontrastene mellom bygningene ved sjøen gir mer liv i bildet, samt den dramatiske himmelen med store skyer. Fuglene som flyr rundt i himmelen er i kontrast med de lyse skyene. Fuglene flyr i alle retninger og det er størrelsekontraster mellom dem som gir en uro i bilde. 

Skriften jeg har brukt heter Trajan Pro. Jeg har beholdt størrelsen til bokstavene slik som dem er, mens ø-en har jeg endret litt på. Jeg fjernet linjen som gjør o-en om til en ø, og la heller inn noen grener jeg selv hadde tegnet, med inspirasjon fra grenene/plantene på baksiden. Dette gjorde skriften mye mer interessant og passet bedre til layoutet til boken. Jeg brukte en lys gråtone i tittelen til boken, men brukte ren hvitt i forfatterens navn pga. den hvite fuglen på ryggen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar